Ensimmäiseksi olin kuuntelemassa Hollanin esteratsastusjoukkueeen kapteenia Rob Ehrensiä. Hän kertoi kaikesta mitkä vaikuttavat menestykseen ja menestyksen tekijöistä. Hän on itse kilpaillut 27 vuotta ja sen jälkeen keskittynyt valmentautumiseen. Ehrens valmensi ensin kaksi vuotta junioreiden ja nuorten maajoukkuetta, mutta nykyään valmentaa senioreiden joukkuetta.
Ehren painotti siihen kuinka tärkeää
hyvä joukkuehenki on joukkuekilpailuissa. Heikompikin joukkue, jolla on
huonommat hevoset voivat pärjätä joukkuekilpailuissa jos on vahva joukkuehenki.
Ehren tekee aina itse joukkuevalinnat ja päättää mihin kisoihin kukin ratsukko
lähtee. Jos on kahden vaiheella kumman ratsukon hän valitsee kilpailuihin, hän
ottaa sen ratsastajan joka toimii paremmin joukkueessa. Mielestäni Suomessakin pitäisi
kiinnittää tähän asiaan enemmän huomiota koska kuitenkin se henkinen osa vaikuttaa kilpailusuoritukseen todella
paljon.
![]() |
| Hollannin joukkue voitti tänä vuonna MM kultaa |
Luento oli erittäin innostava ja hollannin
valmennusjärjestelmä vaikutti monipuoliselta. Tosi hienoa kun niillä on
sponsoroitu liiton ohjelma jonka avulla nuori lahjakas ratsastaja voi saada
käyttöönsä nuoren tasokkaan ratsun.
Siellä kerrottiin että Psyykkinen valmennus on tärkeämpi mitä korkeammalle tasolle mennään. Tunnetilat vaikuttavat lihasten toimintaan ja stressi ajatteluun. Kilpailun voittaa aina paras kilpailija, ei paras ratsastaja. Puolet suorituksesta tulee korvien välistä ja paineensietokyky pitää olla hyvä. Ratsastus on psyykkisesti vaativin olympialaji koska meidän kilpailukumppanimme on täysin ennalta arvaamaton. Meillä on myös rajoitettu treenimäärä tietyn hevosen kanssa ja kilpailurutiini ei yksin riitä henkisen suoritustason kehittämiseen.
Oma sisäinen puhe on tosi tärkeä. Jokaisesta tilanteesta pitäisi löytää hyvät asiat, epäonnistumiset jättää taakseen ja ongelmat ratkaista ennenkuin niitä tulee. Tavoitteiden asettaminen on myös tärkeää, pitää osata sanoa mitä haluaa ja asettaa riittävän korkeita tavoitteita joita kohti tekee itsevarmana töitä.
Päivän lopuksi oli jokaiselle omalle lajille lajiseminaarit. Itse olin kuuntelemassa Esteseminaaria. Aisa Aarnio-Wihuri aloitti sen kertomalla tulevan kauden toimintasuunnitelman. Vuonna 2015 panostetaan enemmän osaamiseen eli järjestetään erilaisia klinikoita ja valmennuspäiviä. Myös kilpailutarjontaa ja koulutusta olisi tarkoitus olla enemmän hallikaudella.
Tämän jälkeen siellä oli saksalainen ratamestari Stefan Wirth kertomassa modernista radan rakentamisesta. Asiaa tuli paljon mys nuorten hevosten radoista ja sitä oli mielenkiintoinen kuunnella koska olen koko kauden kiertänyt nuorten hevosten luokkia. Nuorten hevosten radoissa on tärkeää säilyttää hevosen luonnollinen liike. Nuorten hevosten pitää saada paljon hyviä kokemuksia, kilpailut ovat aina koulutusta varten. Hevosta ei saa kuitenkaan suojella, vaan sen pitää tehdä virheitä ja nähdä uusia asioita, kuitenkin hyvällä tavalla. Uusinnat, jossa virheet ja aika ratkaisevat eivät ole nuorille hevosille hyviä koska ne saavat ne kiirehtimään. Asia joka jäi mieleeni oli, että jokaiselle nuorten hevosten ikäluokalle pitäisi olla oma rata. Suomessa meillä 5, 6 ja 7-vuotiaat hyppäävät useimmiten saman radan eri korkeudella vain ja tähän perusteluna on, että ei ole riittävästi aikaa muuttaa rataa. Tämä tarkoittaa, että joko 5-vuotiaat hyppäävät liian vaikean radan tai 7-vuotiaat liian helpon.
Wirthin mukaan ratamestarin pitäisi osata muuttaa rataa pienillä muutoksilla jotta eri-ikäisille hevosille saataisiin eri radat.
Wirth kertoi hevosurheilun muuttuneen hyvään suuntaan.
Kilpailuja ja näytöksiä on koko ajan enemmän. Mediakin on muuttunut hevosurheilussa. Tuloksia on helpompi seurata ja tiedotteet kulkevat paremmin internetin välityksellä. Sponsoreita on nykypäivänä enemmän ja sponsorit haluavat huomiota ja näkyvyyttä kisoissa. Kilpailuissa pohjat ovat parempia ja niitä osataan huoltaa paremmin. Ratsastajat ovat taitavia, hevoset on ratsastettu paremmin ja GP-luokissa näkee nuorempia hevosia. Kilpailuissa on koko ajan suuremmat rahapalkinnot.
Seminaarin
lopuksi Aisa Aarnio-Wihuri kävi läpi vuoden 2015 kilpailukalenteria. Kilpailuja on tarkoitus laittaa tasaisesti
koko ulkokaudelle ja ympäri maata. Päällekkäisiä kilpailuja saa pitää ja
jokainen järjestä saa pitää vähintään yhdet kilpailut. Kansallisia kilpailuja
on haettu noin 75 kpl. Kilpailusääntöihin on tullut muutoksia. Rataan saa tutustua vasta sitten kun se on
kokonaan valmis. Poneja saa sijoittaa luokan alkuun sekä loppuun, mutta
sarjavälit poneille on muutettava aina. Yli 18-vuotiaat saavat mennä omalla
vastuulla palkintojen jaon ilman kypärää.
Lopuksi oli vilkasta keskustelua uudesta kilpailujärjestelmästä.
Oliko teistä kukaan paikalla kuuntelemassa, mitkä asiat jäivät teidän mieleen? :)



en itse ollut paikalla enkä tiennyt edes että tämmöinen järjestetään :o
VastaaPoistaonko candy ja pepe klipattuja? (: mitä loimia niillä on nyt tallissa päällä?
VastaaPoistaOn! Molemmilla on alla bac on trackin verkkoloimi ja sit päällä yks tai kaks kaulakappaleellista toppa loimea, riippuu kuin kylmä on. Siihen laitetaa ulos kaulakappaleelliset ohkaset toppaloimet :)
PoistaAlatko taas postailemaan vai onko tästä lähtien vaan välillä postauksia?? Ois kivaa jos alkaisit enemmän postailemaan..:D
VastaaPoistaNiin. Haluun myös et alat enemmän postailemaan. Mutta jos aikaa ei meinaa löytyä niin sinun kannattaisi sanoa.
VastaaPoista